I Frankofoński Maraton Fotograficzny

Instytut Francuski w Polsce organizuje 2 czerwca 2012 r. w piętnastu polskich miastach Pierwszy Frankofoński Maraton Fotograficzny. Konkurs organizowany po raz pierwszy w Polsce, cieszy się we Francji dużą popularnością, gdzie jego twórcą jest FNAC, największa francuska firma zajmująca się dystrybucją książek i płyt. Celem Frankofońskiego Maratonu Fotograficznego jest wykonanie w określonym czasie zdjęć na podstawie tematów związanych z kulturą francuskojęzyczną.

 

Idea konkursu to spojrzenie na przestrzeń miejską z zupełnej nowej perspektywy kulturowej – przez pryzmat najbardziej znanych francuskich przebojów. Inicjatywa ma na celu popularyzację języka francuskiego i kultury Francji, która fascynuje i przyciąga z roku na rok coraz więcej Polaków. Miasto staje się źródłem inspiracji, gdzie uczestnicy odnajdują ujęcia obrazujące proponowane tematy. Konkurs wyzwala ogromną kreatywność i pozwala na nowo odkryć pozornie znane okolice swojego miasta.

 

W dniu konkursu uczestnicy wyruszają w miasto w poszukiwaniu inspirujących miejsc, które uwiecznią na fotografiach. Każda drużyna ma za zadanie zrealizować w ciągu dnia 4 zdjęcia na 4 różne tematy (jedno zdjęcie na każdy temat). Na zakończeniu konkursu wszystkie zdjęcia zostaną udostępnione na stronie http://institutfrancais.pl/marathon-photo.

 

W każdym mieście jury lokalne wybierze autorów najlepszych zdjęć. Jury krajowe zbierze się następnie w celu wyłonienia zwycięzców krajowych spośród laureatów regionalnych. Z kolei drużyna, która otrzyma najwięcej głosów przez Internet, otrzyma nagrodę publiczności.

 

Konkurs jest skierowany do Polaków w wieku powyżej 14 lat, entuzjastów języka francuskiego i kultury Francji oraz pasjonatów fotografii. Zapisy drużyn dwuosobowych będą przyjmowane w dwóch kategoriach: gimnazjaliści/licealiści lub studenci/dorośli. Co najmniej jedna osoba w zespole powinna znać język francuski w stopniu pozwalającym na zrozumienie tematów.

 

Na zwycięzców czekają niepowtarzalne nagrody: wyjazdy językowe, niezwykłe aparaty fotograficzne, albumy, płyty CD, książki oraz wiele innych.

 

W Gdyni organizacją Pierwszego Frankofońskiego Maratonu Fotograficznego zajmuje się II Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Adama Mickiewicza w Gdyni. Honorowy patronat na tym wydarzeniem objął  pan Prezydent   dr Wojciech Szczurek. Miasto też jest jednym z głównych sponsorów całego przedsięwzięcia. Dzięki uprzejmości i gościnności Hotelu Orbis Gdynia siedziba sztabu organizatorów w dniu maratonu znalazła swoje miejsce właśnie na Armii Krajowej. Tam też będzie miał miejsce drobny poczęstunek przewidziany dla wszystkich uczestników. Drogą internetową zapisało się 35 dwuosobowych ekip, w tym 28 w kategorii gimnazjum/liceum oraz 7 w kategorii studenci/dorośli. Gdynia pod względem liczebności uczestników zajmuje 3 miejsce w Polsce i plasuje się po takich ośrodkach jak Łódź czy Kraków. Ogólna liczba uczestników w I Frankofońskim Maratonie Fotograficznym w całej Polsce to ponad 800 osób.

 

Wśród sponsorów znajduje się także gdyński Art – FotoFuji Zakład Fotograficzny Andrzej Sylwester, który ufundował nagrody rzeczowe dla zwycięzców.

 

Lokalne jury składa się z artystów fotografików oraz artystów plastyków. Zasiadają w nim Pan dr Piotr Zabłocki z Polskiego Związku Artystów Fotografików, Pani Wiesława Klemens z Gdańskiego Towarzystwa Fotograficznego, Pani Barbara Jarych, z Zespołu Sztuk Plastycznych oraz organizatorzy. Przyznają oni 3 nagrody dla kategorii gimnazjum /liceum oraz jedną w kategorii studenci/ dorośli. Oceniane będą nie pojedyncze zdjęcia, lecz cykle czterozdjęciowe odpowiadające zadanym tematom.   Ponadto Jury przyzna także nagrodę „Coup de coeur”, czyli za najciekawsze zdjęcie gdyńskiego maratonu.

 

 

 

Tylko 4 zespołu dostaną się do ścisłego ogólnopolskiego finału (3 z kategorii gimnazjum/liceum i 1 z kategorii studenci/dorośli). Krajowe Jury pod przewodnictwem Pana Krzysztofa Gieraltowskiego z Polskiego Związku Artystów Fotografików wybierze zwycięski tandem.  Każdy Gdynianin będzie jednak mógł oddać swój głos na regionalne prace w ramach Nagrody Internautów.