Wymiany

Liceum im. Léonard de Vinci w Montaigu - wymiana 2018

autor: Norbert BORSKI (klasa II W)

klasa II W wraz z wychowawcą Panią Profesor Joanną Żakowską oraz z Panią Profesor Joanną Helta

Pierwsza część tegorocznej wymiany z Liceum im. Léonard de Vinci w Montaigu już za nami. Przez tydzień mieliśmy okazję zakosztować francuskiego życia i odkryć, co prawda w małym stopniu, niezwykły region Francji.

Odebrani z lotniska przez francuskie rodziny wkroczyliśmy w odmienny styl życia. Już następnego dnia, po niezwykle słodkim, francuskim śniadaniu, wraz z korespondentami poszliśmy do szkoły. Zwiedziliśmy kompleks budynków, wyposażonych między innymi w ściankę wspinaczkową, czy plan filmowy. Dodatkowo mieliśmy szansę uczestnictwa w lekcjach. Resztę dnia spędziliśmy na odkrywaniu Clisson, miasteczka, które jak prawie każde we Francji, oferuje nam zamek otoczony urokliwymi uliczkami. Uzupełnieniem dnia było zwiedzanie posiadłości la Garenne Lemot, parku usytuowanego w sercu miasta.

Wymiana nie mogłaby się jednak odbyć bez aktywności fizycznej! Drugiego dnia wybraliśmy się na wycieczkę rowerową po zachwycającej wyspie Noirmoutier. Piękna pogoda, piasek i falujący ocean pozwoliły oderwać się na chwilę od rzeczywistości.

SAM 1296 SAM 1276

Czwartego dnia, niemiłosiernie szybko przemijającej wymiany, zawędrowaliśmy do Nantes. Francuscy nauczyciele odkryli przed nam tajemnice skrywane przez historyczną stolicę Bretanii. Odwiedziliśmy między innymi gotycką katedrę św. Piotra i Pawła, zamek książąt Bretanii, oraz znanego, ruszającego się drewnianego słonia.

SAM 1210 SAM 1218

SAM 1358

>> Zapraszamy do fotorelacji <<

Czytaj więcej: Liceum im. Léonard de Vinci w Montaigu - wymiana 2018

Welcome to Northern Ireland

Na początku czerwca grupa młodzieży licealnej pod opieką Pań Magdaleny Więcław i Marty Sieńczewskiej odwiedziła Irlandię Północną, a konkretnie Derry (jak mówią Irlandczycy) lub Londonderry (jak twierdzą rojaliści, czyli zwolennicy Korony Brytyjskiej).

WP 20180531 09 49 54 Pro
              /kliknij zdjęcie aby przejść do galerii/

Celem wyjazdu było udoskonalanie znajomości j.angielskiego oraz poznanie tradycji, kultury i historii Irlandii.

Młodzież mieszkała u rodzin irlandzkich, uczestniczyła w zajęciach językowych w North-West Academy, brała udział w warsztatach tematycznych oraz zwiedziała Derry i okolice w ramach wycieczek fakultatywnych.

Wyjazd okazał się świetną okazją do poznania historii regionu, która w pewnych momentach bardzo przypominała nam historię Polski w XX wieku. Chociażby spacer po ulicach, gdzie rozgrywały się brutalne wydarzenia nazwane "Bloody Sunday". Jeden z murali upamiętniający krwawe starcia robotników i młodzieży z policja od razu nasunął nam obrazy "Czarnego Czwartku" w Gdyni, a postać młodego człowieka ukazanego na jednym z murali skojarzyła się ze Zbyszkiem Godlewskim.

Odwiedziliśmy też malownicze Giant's Causeway. Niestety w tym dniu nad wybrzeżem wisiała gruba mgła. Widoczność była mocno ograniczona, co bardzo utrudniło nam docenienie uroków miejsca.

Oprócz wycieczek mieliśmy możliwość uczestniczyć w warsztatach kulturowych; m.in. uczyliśmy się podstawowych kroków tańca irlandzkiego. Taniec jest bardzo żywiołowy i energetyczny; sprawia mnóstwo radości i wywołuje salwy smiechu.

Młodzież miała też okazję poćwiczyć wspinanie na ściance i pograć w bowling. Niektórzy okazali się prawdziwymi mistrzami.

Nasz pobyt w Derry trwał 7 dni, które upłynęły błyskawicznie. W naszej opinii Irlandia Północna to miejsce, które warto uwzględnić w planach wakacyjnych.

Konferencja uczniów szkół średnich - Haga Erasmus+

Erasmus + to projekt skupiający młodzież z kilku europejskich krajów (Holandii, Rumunii,Islandii, Polski i Niemiec) i ma na celu integrację młodzieży z różnych kulturowo części Europy.

erasmus

W marcowej edycji naszą szkołę reprezentowały:  Alicja Winiarczyk, Katarzyna Wyrwa, Aleksandra Cibor, Natalia Mieczkowska i Weronika Hass.

Witamy nauczycieli i uczniów z liceum Leonard de Vinci z Calais

W dniach 31.03-6.04.2016 r. , w ramach rewizyty, gościmy w naszej szkole nauczycieli i uczniów z Liceum Leonard de Vinci z Calais z Francji.

0204 2m

Podczas  13 już wymiany, młodzież francuska ma możliwość poznania naszej szkoły, miasta, regionu oraz kultury polskiej. Dla naszych uczniów jest to wspaniała możliwość doskonalenia znajomości języka francuskiego.

0204 1m 0104 3m 0204 3m

Bienvenue sur :)

Międzynarodowa wymiana międzyszkolna z Liceum Leonarda da Vinci z Calais

Miło nam poinformować, że w dniu 24.04.2015 Pan Bartosz Bartoszewicz Wiceprezydent Miasta Gdyni spotkał się w naszej szkole z uczniami klas pierwszych oraz ich opiekunami z Liceum Leonarda da Vinci z Calais (Francja), których gościmy w ramach co rocznej międzynarodowej wymiany międzyszkolnej. Grupa uczniów z Francji liczy 28 uczniów i 2 opiekunów.

Jeszcze raz gorąco witamy ! :)

Wymiana uczniów klasy I W z Liceum Léonard de Vinci w Calais

w październiku 2014 roku

Po dwudziestogodzinnej podróży dotarliśmy na północ Francji i znaleźliśmy się przed Liceum Léonard de Vinci w Calais! Zostaliśmy odebrani przez naszych francuskich korespondentów i pojechaliśmy odkrywać ich domy i rodziny, z którymi spędziliśmy bardzo udany weekend.

W poniedziałek wyruszyliśmy do belgijskiego miasta Ypres. Zwiedziliśmy tam muzeum poświęcone I wojnie światowej „In Flanders Fields” oraz poznaliśmy symbolikę tajemniczego kota, który stał się symbolem tegoż miasta. Następnie złożyliśmy wiązankę kwiatów przed pomnikiem upamiętniającym żołnierzy poległych w misjach NATO. Odśpiewaliśmy także hymn polski i francuski z okazji 15 rocznicy wejścia Polski do tej organizacji.

Drugiego dnia odwiedziliśmy miejscowość Lewarde i dawną kopalnię węgla kamiennego. Zostaliśmy oprowadzeni przez przewodnika-górnika, a następnie udaliśmy się do Lille, jednego z najpiękniejszych wśród odwiedzonych przez nas miast. Zobaczyliśmy dworzec, teatr, operę oraz wiele innych okazałych budynków, wykonanych w bardzo eleganckim stylu.

W trzecim dniu naszego pobytu popłynęliśmy promem do angielskiego miasta portowego Dover. Rozejrzeliśmy się po pięknym zamku, którego początki sięgają czasów Rzymian i, który był również świadkiem rządów Wilhelma Zdobywcy. Odbyliśmy podróż tajnymi tunelami wykutymi w nabrzeżnym klifie. W tunelach tych była główna kwatera wojsk alianckich podczas II wojny światowej. Na dziedzińcu zamku zjedliśmy również królewski „piknik”.

Czwartego dnia ruszyliśmy na wycieczkę po Calais. Odwiedziliśmy merostwo oraz złożyliśmy wizytę panu Merowi miasta. Wjechaliśmy także na szczyt wieży merostwa – odważniejsi wdrapali się na nią schodami. Mieliśmy również okazję gościć w muzeum koronki. Podziwialiśmy jej najrozmaitsze wzory, a także suknie wykonane z przedziwnych materiałów, np. z widelców, luster czy zegarków. Zjedliśmy obiad w stołówce szkolnej, do której uczęszczają nasi korespondenci.

W piątek, w ostatnim dniu naszych zaplanowanych wycieczek, pojechaliśmy do Dainville, a następnie do Arras. W pierwszym odwiedzonym mieście zapoznaliśmy się z dokumentami z czasów I wojny światowej, będącymi w części – ku naszemu zaskoczeniu! – w języku polskim. Streszczaliśmy ich treść, napotykając się na dawne wersje polskich słów, takie jak : tłómacz, historja, prefumerja. Później w Arras, zostaliśmy oprowadzeni po uniwersytecie, spotkaliśmy się z Panem Dziekanem wydziału historii i geografii, a także zjedliśmy obiad w uniwersyteckiej restauracji.

Sobotni ranek i południe upłynęło na zaplanowanych przez goszczące nas rodziny zakupach. Większość z nas udała się do gigantycznych rozmiarów galerii Cité Europe. Zakupiliśmy tam ostatnie pamiątki i około godziny 18:00 żegnaliśmy się już z naszymi korespondentami, pełni smutku z powodu naszego odjazdu.

Zgodnie uznaliśmy tę wymianę za szalenie udaną, bardzo korzystną dla naszej praktyki języka francuskiego oraz godną powtórzenia. Obecnie czekamy niecierpliwie na jej drugą część – wizytę francuskich kolegów w Polsce w kwietniu 2015 roku.

P. K.

Wymiana ze Szwecją 2013

Wymiany klasowe z uczniami szkoły afChapman w Karlskronie są już naszą szkolną tradycją od ponad 20 lat. W tym roku uczniowie uczęszczający na zajęcia kółka języka szwedzkiego oraz zainteresowani kulturą Szwecji również wzięli udział w wymianie. W Szwecji gościliśmy od 7 do 12 kwietnia- w trakcie pobytu zwiedzaliśmy miasto- Karlskronę, muzeum starych samochodów, muzeum morskie, uczyliśmy się o szwedzkich tradycjach, próbowaliśmy szwedzkich specjałów, dyskutowaliśmy na bardzo poważne tematy, a także braliśmy udział w licznych zawodach i konkursach. Szwedzcy rówieśnicy przyjechali do nas 15 maja. My pokazaliśmy im Gdynię, Gdańsk i Sopot, zorganizowaliśmy wycieczkę do Muzeum w Sztutowie oraz na Westerplatte. Dzięki pięknej pogodzie pobyt naszych gości był wyjątkowo udany. Zapraszam na kolejne wymiany- Anna Ćwiklińska-Rutka.