Punktowy System Oceniania Zachowania
- 9. Regulamin oceniania zachowania ucznia
9.1. Wychowawca klasy na początku roku szkolnego informuje uczniów i ich rodziców (prawnych opiekunów) o zasadach oceniania zachowania.
9.2. Śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania uwzględnia w szczególności:
a) wywiązywanie się z obowiązków ucznia;
b) systematyczne uczestnictwo w zajęciach szkolnych (ze zwróceniem szczególnej uwagi na cyklicznie powtarzające się pojedyncze nieobecności na wybranych przedmiotach);
c) postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej;
d) dbałość o honor i tradycję szkoły;
e) dbałość o piękno mowy ojczystej;
f) dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne i innych osób;
g) godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią;
h) okazywanie szacunku innym osobom;
i) poszanowanie mienia szkolnego;
Ocena zachowania nie może mieć wpływu na:
- oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych;
- promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły, z zastrzeżeniem pkt 9.3.
9.3. Rada Pedagogiczna może podjąć uchwałę o niepromowaniu do klasy programowo wyższej lub nieukończeniu szkoły przez ucznia, któremu w danej szkole po raz drugi z rzędu ustalono naganną roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania.
Tryb ustalania oceny zachowania.
- Ocena zachowania ustalana jest w oparciu o punktowy system oceniania.
- Śródroczną klasyfikacyjną ocenę zachowania ustala się na podstawie bilansu punktów zdobytych przez ucznia w I semestrze.
- Roczną ocenę ustala się na podstawie średniej arytmetycznej punktów zdobytych przez ucznia w I i II semestrze danego roku szkolnego.
- Ocenę zachowania śródroczną i roczną ustala się według następującej skali ocen:
- wzorowe
- bardzo dobre
- dobre
- poprawne
- nieodpowiednie
- naganne
- Ocenę zachowania ustala wychowawca klasy po zasięgnięciu opinii nauczycieli, uczniów danej klasy i samoocenie ucznia. Jest ona ostateczna z zastrzeżeniem 9.13.
- Przy ustalaniu oceny klasyfikacyjnej zachowania ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia lub odchylenia rozwojowe, należy uwzględnić wpływ stwierdzonych zaburzeń lub odchyleń na jego zachowanie na podstawie opinii poradni psychologiczno – pedagogicznej, poradni specjalistycznej lub ustaleń zawartych w Karcie Indywidualnych Potrzeb Ucznia.
- Punktowy system oceniania zachowania.
a) Uczeń otrzymuje 120 punktów na początku każdego semestru. W trakcie semestru uczeń może otrzymywać punkty dodatnie lub ujemne. Fakt uzyskania punktów potwierdza się wpisem w dzienniku elektronicznym. Zasady przyznawania punktów określa tabela 1 i 2.
b) Uzyskane punkty są postawą do wystawienia klasyfikacyjnej oceny śródroczne i rocznej według następującej skali:
wzorowe - 180 i więcej
bardzo dobre - 140 – 179
dobre - 100 – 139
poprawne - 60 - 99
nieodpowiednie - 20 - 59
naganne - 19 i mniej
8. Uczeń nie może uzyskać oceny wzorowej zachowania mimo uzyskania wymaganej liczby punktów w przypadku, gdy otrzyma ponad 50 punktów ujemnych, oceny bardzo dobrej – przy ponad 100 punktach ujemnych.
9. Stosuje się procedury opisane w §6 Statutu ZSO nr 2 w przypadku popełnienia przez ucznia jednego z czynów:
a) kradzież;
b) spożycie alkoholu
c) zażycie narkotyku, zastosowanie lub rozprowadzanie środka odurzającego
d) fizyczne lub psychiczne znęcanie się nad innymi
e) szkalowanie szkoły , jej pracowników oraz koleżanek i kolegów (również w Internecie)
f) umieszczanie w Internecie zdjęć i filmów bez zgody osób fotografowanych.
g) wejście w konflikt z prawem
h) inne wykroczenie, które narusza ogólnie przyjęte zasady moralne i społeczne
Odwołania od oceny zachowania
- Uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą złożyć do Dyrektora szkoły pisemne odwołanie od przewidywanej rocznej oceny zachowania, jeżeli uznają, że proponowana przez wychowawcę klasy ocena zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny.
- Odwołanie należy złożyć najpóźniej na dwa dni przed rocznym klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej.
- Dyrektor szkoły rozpatruje zasadność złożonego wniosku – odrzuca go albo powołuje Zespół w składzie: Dyrektor szkoły lub jego zastępca – jako przewodniczący Zespołu, wychowawca klasy zainteresowanego ucznia, wskazany przez ucznia nauczyciel uczący w danej klasie oraz pedagog lub psycholog szkolny.
- Dyrektor szkoły zwołuje posiedzenie Zespołu nie później niż przed rocznym klasyfikacyjnym posiedzeniu Rady Pedagogicznej. Na posiedzeniu Zespołu omawia się postępowanie ucznia w kontekście odpowiednich zapisów Statutu ZSO Nr 2, a następnie w drodze głosowania ustala się stanowisko Zespołu w sprawie odwołania. W przypadku równej ilości głosów decyzję podejmuje przewodniczący Zespołu.
- Z prac Zespołu sporządza się protokół zawierający: skład Zespołu, termin jego posiedzenia, wynik głosowania oraz ustalone stanowisko Zespołu wraz z uzasadnieniem. Protokół stanowi załącznik do dokumentacji procesu kształcenia ucznia.
Załącznik 1 Tabela 1.
Zasady przyznawania punktów dodatnich
lp |
Opis zachowania ucznia |
Liczba punktów możliwych do zdobycia |
Częstotliwość zdobywania punktów |
Osoba wpisująca |
Respektowanie regulaminu szkolnego |
||||
1. |
90 - 100% frekwencji |
25 |
raz w semestrze |
wychowawca |
2. |
Brak spóźnień |
20 |
raz w semestrze |
wychowawca |
3. |
Brak godzin nieusprawiedliwionych |
5 |
raz w semestrze |
wychowawca |
4. |
Nienaganny strój, schludny wygląd, brak krzykliwego makijażu. |
5 |
raz w semestrze |
wychowawca |
5. |
Pracowitość i obowiązkowość |
10 |
raz w semestrze |
wychowawca |
6. |
Wysoka kultura osobista w kontaktach z nauczycielami, pracownikami szkoły i kolegami; przestrzeganie form grzecznościowych; dbałość o kulturę słowa i piękno mowy ojczystej |
10 |
raz w semestrze |
wychowawca |
7. |
Wzorowe wywiązywanie się z podjętych zadań. |
5 |
każdorazowo |
opiekun |
Aktywność |
||||
1. |
Reprezentowanie szkoły w poczcie sztandarowym |
30 |
raz w semestrze |
opiekun |
2. |
Aktywny i systematyczny udział w zajęciach pozalekcyjnych. |
5 |
raz w semestrze |
opiekun
|
3. |
Zaangażowanie i aktywny udział w realizacji projektu edukacyjnego. |
5 |
raz w semestrze |
opiekun |
4. |
Praca w szkolnym radiowęźle. |
10 |
raz w semestrze |
opiekun |
5. |
Praca w SU (premiowana praca pozalekcyjna). |
10 |
raz w semestrze |
opiekun |
6. |
Praca w SK. |
10 |
raz w semestrze |
wychowawca |
7. |
Praca na rzecz klasy z wyłączeniem prac funkcyjnych. |
5 |
każdorazowo |
wychowawca |
8. |
Zaangażowanie w organizowaniu imprez szkolnych. |
10 |
każdorazowo |
n – l odpowiedzialny |
9. |
Przygotowanie wystaw i prezentacji w budynku szkoły. |
15 |
każdorazowo |
n- l odpowiedzialny |
10. |
Udział w promocji szkoły (targi edukacyjne, drzwi otwarte …) |
15 |
każdorazowo |
n – l odpowiedzialny |
11. |
Przygotowanie materiałów na szkolną stronę internetową |
5 |
każdorazowo |
n –l odpowiedzialny |
12. |
Reprezentowanie szkoły w uroczystościach miejskich, w tym udział w przygotowaniu oprawy artystycznej tych uroczystości: i. Parada Niepodległości ii. Grudzień 70 iii. Apele i akademie rocznicowe iv. WOŚP |
5 20 10
10 |
każdorazowo |
n – l odpowiedzialny |
13. |
Udział w projektach ogólnopolskich i międzynarodowych (bez wymian) |
Polska – 30 Świat - 50 |
każdorazowo |
opiekun |
14. |
Udział w akcji HDK. |
15 |
każdorazowo |
wychowawca |
15. |
Udokumentowany wolontariat (również poza szkołą) I. do 5 godzin w semestrze II. do 10 godzin w semestrze III. powyżej 10 godzin w semestrze |
3 5 10 |
raz w semestrze, |
opiekun lub wychowawca |
Udział w konkursach, olimpiadach i zawodach sportowych. |
||||
1. |
Olimpiady przedmiotowe i konkursy kuratoryjne oraz inne olimpiady i konkursy, w tym artystyczne: - etap szkolny - etap rejonowy - etap wojewódzki - ogólnopolski - międzynarodowy * Punktuje się najwyższe osiągnięcie w danym konkursie. |
5 20 40 50 100
|
jednorazowo za dany konkurs
|
n-l odpowiedzialny
|
3. |
Zawody sportowe Udział w rozgrywkach pozaszkolnych Zajęcie I, II, III miejsca -w rozgrywkach rejonowych -w rozgrywkach wojewódzkich -w rozgrywkach ogólnopolskich - w rozgrywkach międzynarodowych * Punktuje się najwyższe osiągnięcie w danych zawodach lub rozgrywkach. |
5
20 40 50 100 |
jednorazowo za dany konkurs |
n- le wf |
|
Punkty do dyspozycji wychowawcy |
0 – 20 |
raz w semestrze |
wychowawca |
|
Punkty do dyspozycji dyrektora |
0 - 20 |
raz w semestrze |
Dyrektor |
Załącznik 2 . Tabela 2.
Zasady przyznawania punktów ujemnych.
lp |
Opis zachowania ucznia |
Liczba punktów ujemnych możliwych do zdobycia |
Częstotliwość zdobywania punktów |
Osoba wpisująca |
1. |
Nieusprawiedliwiona nieobecność na lekcji - za każdą godzinę. |
-1 |
raz w semestrze |
wychowawca |
2. |
Nieusprawiedliwione spóźnienie na lekcje – za każde powyżej 3 w semestrze. |
- 1 |
raz w semestrze |
wychowawca |
3. |
Strój ,makijaż i ozdoby niezgodne z regulaminem. |
- 1 |
każdorazowo |
każdy nauczyciel |
4. |
Brak stroju galowego na uroczystościach szkolnych. |
-3 |
każdorazowo |
wychowawca |
5. |
Niewywiązanie się z przyjętych dobrowolnie obowiązków i działań. |
- 5 |
każdorazowo |
nauczyciel |
6. |
Korzystanie podczas lekcji z telefonu komórkowego lub innych urządzeń elektronicznych. |
- 5 |
każdorazowo |
nauczyciel prowadzący zajęcia |
7. |
Samowolne opuszczanie terenu szkoły. |
-5 |
każdorazowo |
każdy nauczyciel |
8. |
Odłączenie się od grupy podczas wyjść i wycieczek szkolnych |
- 30 |
każdorazowo |
nauczyciel opiekun |
9. |
Brak identyfikatora, po wyczerpaniu puli 3 braków w semestrze * |
-2 |
za każdy dzień |
nauczyciel stwierdzający brak |
10. |
Palenie papierosów na terenie szkoły i podczas wyjść i wycieczek szkolnych. |
- 5 |
każdorazowo |
każdy nauczyciel |
11. |
Wulgarne słownictwo, agresja słowna. |
- 10 |
każdorazowo |
każdy nauczyciel |
12. |
Oszustwo, np. kłamstwo, plagiaty, podrobienie podpisu. |
- 10 |
każdorazowo |
każdy nauczyciel |
13. |
Przeszkadzanie w prowadzeniu lekcji, zakłócanie jej toku. |
-5 |
każdorazowo |
nauczyciel |
14. |
Lekceważenie poleceń nauczycieli i pracowników szkoły. |
- 5 |
każdorazowo |
nauczyciel |
15. |
Niszczenie mienia szkoły i innych osób. |
-10 |
każdorazowo |
nauczyciel |
16. |
Niestosowne zachowanie na apelach i uroczystościach szkolnych. |
- 5 |
każdorazowo |
każdy nauczyciel |
17. |
Nieterminowe rozliczenie się z biblioteką. |
-5 |
raz rocznie |
n - le biblioteki |
18. |
Punkty do dyspozycji wychowawcy |
od 0 do -20 |
raz w semestrze |
wychowawca |
19. |
Punkty do dyspozycji dyrektora |
od 0 do -20 |
raz w semestrze |
Dyrektor |
* Uczeń, który zgubił lub zniszczył identyfikator , w okresie oczekiwania na wyrobienie nowego otrzymuje w sekretariacie szkoły zaświadczenie potwierdzające fakt złożenia zamówienia i uiszczenia opłaty. Posiadanie takiego zaświadczenia skutkuje nieprzyznawaniem punktów ujemnych za brak identyfikatora.