Projekt - La CDV

  LA CAMPAGNIE DU VENDREDI

La Campagnie du Vendredi, to francuskojęzyczna grupa teatralna. Przedstawiane sztuki są kreacją całej trupy: uczniowie wraz z opiekunem, p. Sławomirem Tyborskim, wspólnie piszą tekst po francusku, zajmują się reżyserowaniem i doborem konwencji aktorskiej i muzyki. Jak dotychczas udział La Compagnie du Vendredi w ogólnopolskich konkursach teatralnych za każdym razem kończył się sukcesem. Trupa regularnie uczestniczy w międzynarodowych festiwalach i spotkaniach teatrów licealnych we Francji. Co roku otrzymuje specjalne zaproszenia na festiwale organizowane przez Vents et Marrés, miedzynarodowe stowarzyszenie zajmujące się promowaniem teatru w środowisku szkolnym we Francji i za granicą oraz przez ArtDraLa, organizm odpowiedzialny za europejską sieć festiwali szkolnych teatrów francuskojęzycznych. Dzięki staraniom opiekuna grupy teatralnej nasza placówka jest jedynym polskim reprezentantem w tej organizacji skupiającej 17 innych krajów.

 

t1 s

ROK SZKOLNY 2018/2019

Próby i tworzenie sztuki

W ramach projektu "La Campagnie du Vendredi - więcej niż teatr" spotkania teatralne zaczęły odbywać się od pierwszych tygodni września. Grupę teatralną stworzyli uczniowie klasy 1w i 2w liceum: Maria, Alicja, Wiktoria, Iga i Marta oraz Norbert i Tobiasz. W każdy czwartek, po lekcjach uczniów, sala 301 stawała się na trzy godziny sceną gotową na ćwiczenie wszelkich technik teatralnych i ekspresję. Oto kilka zdjęć z naszych jesiennych prób, na których czasami gościnnie pojawiali się inni uczniowie.

20181025 152139

20181115 160128

20181115 160059

20190110 151650

Pobyt w Paryżu

Finalizacją projektu „La Campagnie du Vendredi –więcej niż teatr” był udział w przeglądzie teatrów licealnych , który odbywa się w zaprzyjaźnionym z naszą szkołą Lycee Leonard de Vinci w Montaigu (Francja). W projekt został także wpisany 3 dniowy pobyt w Paryżu. Wylot miał miejsce w niedzielę, 31 marca, z lotniska im. Lecha Wałęsy w Gdańsku. Po szybkiej przesiadce we Frankfurcie we wczesnych godzinach popołudniowych, La Campagnie du Vendredi dotarła do hotelu w 18 dzielnicy Paryża. Od niedzieli popołudnia do wtorku popołudnia, udało się zobaczyć i nawet niekiedy zwiedzić najważniejsze miejsca turystyczno-kulturalne francuskiej stolicy: Louvre, Musee d’Orsay, Montmartre, Champs Elysees, Centre Georges Pampidou , Opera Garnier, Quartier Latin, katedra Notre-Dame, wyspa Saint-Louis, Wieża Eiffela, Arche de la Defense.

Paryż Musee dOrsay

Najwięcej czasu młodzi aktorzy poświęcili poznaniu wystawy impresjonistów w Musee d’Orsay, zwiedzeniu Opera Garnier oraz zrozumieniu specyfiki Montmartre wraz z wizytą w kawiarni związanej z filmem „Le fabuleux destin d’Amelie Poulain”.

Oprócz typowego komunikacyjnego rozwoju językowego, uczniowie poszerzyli swoją wiedzę cywilizacyjną oraz realioznawczą (np. zasady funkcjonowania paryskiego metra, przemieszczanie się środkami komunikacji miejskiej, przykłady funkcjonowania francuskiego społeczeństwa obywatelskiego)  

We wtorek wieczorem, podróżując OuiGo, czyli niskobudżetowym francuskim TGV, grupa dotarła do Montaigu, gdzie na dworcu poznała swoich francuskich aktorów-korespondentów oraz ich rodziny.

Poniżej, kilka zdjęć z pobytu w Paryżu:

zdjęcie z Paryża 2

zdjecie z Paryża 3

zdjecie z Paryża 4

zdjecie z Paryża 1

Montaigu - Lycee Leonard de Vinci - spektakl

Tworzenie kanwy sztuki trwało mniej więcej dwa miesiące. Od lutego zaczęły odbywać się już próby teatralne oparte na  napisanym po francusku tekście sztuki. Tytuł sztuki to "Georges", czyli "Jerzy". Sztuka rozgrywa się w czasie świąt Bożego Narodzenia. Grono przyjaciół wspólnie spotyka się, by podzielić się prezentami. Powstaje jednak problem: by otworzyć prezenty muszą być wszyscy, a brakuje Georges. Na dodatek, na bożonarodzeniowym przyjęciu pojawia się nieproszony gość.

Podczas pobytu w Montaigu, uczestnicy projektu spotykali się codziennie o 8:00 w szkole. Festiwalowe dni kończyły się każdego dnia o godzinie 23:30.

Obiady i kolacje uczestnicy projektu spożywali wraz ze innymi uczniami-aktorami w szkolnej stołówce.

Pierwszego dnia, w sali teatralnej, odbyło się zapoznanie z 3 innymi trupami działającymi w Lycee Leonard de Vinci. Poranek został także przeznaczony na przećwiczenie wszystkich przemieszczeń na scenie, próbę oświetlenia oraz ścieżek dźwiękowych spektaklu. Po południu miały miejsce próby generalne każdego z przedstawień z udziałem zaproszonej publiczności. Wieczorem mieszkańcy Montaigu zobaczyli odpłatnie 3 z 4 proponowanych spektakli.

 Montaigu przed występem

Monatigu przed występem 2

Pierwszego dnia polscy uczniowie zwiedzili także szkołę oraz jej nowowybudowany internat. Spotkali się z uczniami II LO, którzy realizują swój obowiązek nauki w klasie maturalnej w Lycee Leonard de Vinci.

Drugi, trzeci i czwarty dzień festiwalu były bardzo zbliżone do siebie. Między 8:30 a 10:00, w sali teatralnej odbywała się zawsze publiczna ewaluacja granych poprzedniego dnia spektakli. Uczestnicy projektu „La Campagnie du Vendredi – więcej niż teatr” odpowiadali na pytania uczestników ewaluacji, tłumaczyli swoje wybory, sami precyzowali co im się podobało w obejrzanych przedstawieniach. Był to też moment, by powrócić do niektórych scen, coś wyjaśnić, zastanowić się jak je poprawić lub ulepszyć. Poranek był także czasem na przećwiczenie dokonanych zmian.

Przez dwa dni miały miejsce spektakle dla młodzieży szkolnej w godzinach porannych i popołudniowych. Wieczorne, płatne występy zarezerwowane były dla mieszkańców Montaigu oraz okolicznych gmin. W sobotę odbyły się tylko występy wieczorne.

W ciągu 4 festiwalowych dni, uczniowie II LO zdążyli także zwiedzić Montaigu, porozmawiać z osobą odpowiedzialną za podejmowanie polskich uczniów na rok nauki w Lycee Leonard de Vinci oraz spotkać się ponownie Polkami uczącymi się w tym liceum. W niedzielę, wraz ze swoimi francuskimi korespondentami, uczestnicy projektu odwiedzili także odbywające się w Montaigu targi książki „Le Printemps du Livre”, pojechali do Nantes lub nad Atlantyk.

W poniedziałek, 8 kwietnia, uczestnicy projektu wraz z koordynatorem wyruszyli w drogę powrotną do Gdańska: najpierw pociągiem TGV do Paris Charles-de-Gaulle, później samolotem do Frankfurtu, gdzie miała miejsce wielogodzinna przerwa, by ostatecznie wylądować w Gdańsku o 23:40.

Oto kilka zdjęć z zagranego w Montaigu spektaklu "Georges"

zdjecie ze sztuki 2zdjęcie ze sztuki 3zdjecie ze sztuki 4zdjecie ze sztuki 6

Po powrocie do Polski, uczniowie biorący udział w projekcie, dokonali wraz z koordynatorem ewaluacji 8 miesięcznej pracy. Każdy z uczestników ocenił projekt jako bardzo interesujący. Wszyscy podkreślali swój rozwój sceniczny oraz językowy. Połączenie projektu teatralnego po francusku z wyjazdem do Francji, pobytem w Paryżu i udziałem w festiwalu stanowiło według uczestników projektu o jego innowacyjności i pełnym sukcesie.

100 twarzy sekcji